Under normale omstændigheder, er arbejdet på en elbiler og hybridbil ikke mere farlig end på traditionelle køretøjer. Dog er det anderledes ved en skadet, eller mistanke om en skade, el- eller hybridbil. Udover risikoen for batteribrand er den største fare bilernes højspænding.
Vi har lavet et overblik over sikkerhedsudstyr til håndtering af skadede elbiler og hybridbiler.
Parkering og opladning
På værkstedet anbefales det, at skadede el- og hybridbiler oplades og altid parkeres under opsyn. Udenfor arbejdstid bør man stille disse biler udenfor, så eventuelt opståede brande ikke fører til, at værkstedet brænder ned.
Faren ved beskadigede el- og hybridbiler
Strømmen er højspænding jævnstrøm. Uden isolerende sikkerhedsudstyr risikerer en person alvorlige skader ved fx lysbueuheld eller hvis man sidder fast i spændingsfeltet på en skadet bil. Dette kan afhjælpes ved personlig sikkerhedsudstyr.
En anden risiko ved skadede el- og hybridbiler, er faren for batteribrand. Dette afhjælpes ved 48 timers karantæne af bilen, så batteriet er mest mulig afladt.
ADVARSEL: Rør ALDRIG ved en skadet elbil eller hybridbil uden personlig beskyttelse!!
Karantæneområde
Skadede elbiler og hybridbiler skal typisk stå 48 timer, på et udendørs afmærket område, før man rører ved dem. Så burde batterierne være mest muligt afladet og risikoen for batteribrand og højspændingsulykker minimeret.
Der er følgende krav til karantæne området:
1) 5 m afstand til bygninger og køretøjer
2) 1 m afstand til indhegning
3) Bilen skal udstyres med disse fire skilte:
> Advarsel: Farlig elektrisk spænding
> Advarsel: Ætsende stoffer
> Forbud: Åben ild forbudt
> Forbud: Adgang forbudt for uvedkommende
Personlig sikkerhed på værkstedet
På værkstedet anbefales det, at skadede el- og hybridbiler altid oplades og parkeres under opsyn. Alt arbejde med el- og hybridbiler skal foregå i et afmærket og indhegnet sikkert område.
Indhegningen skal have en afstand på minimum 1 m til bilen.
Alt udstyr skal være godkendt til minimum 1000 V.
ADVARSEL: Tag ALDRIG personlige værnemidler af i sikkerhedsområdet!!
Sikkerhedsudstyr der skal bruges i sikkerhedsområdet
Afspærring/indhegning
Både når bilen skal være i en karantænezone, samt når der skal arbejdes på den på værkstedet, skal den afspærres forsvarligt.
Dette kan gøres med en 4 punkts afspærrings pakke, som er en komplet pakke, klar til brug. Du kan altid tilkøbe flere punkter for at udvide både bredden og længden.
El isoleringsmåtter
Uanset om den el- eller hybridbil du arbejder på er beskadiget eller ej, er det vigtigt, at der ligger strøm isolerende sikkerhedsmåtter på arbejdsområdet. Disse måtter er med til at beskytte dig under arbejdet, mod utilsigtet stød fra bilen.
Sikkerhedshandsker
Hænderne er særligt udsatte i arbejdet med både elbiler eller hybridbiler. Da det er højspænding stiller det særlige krav til handskernes kvalitet og beskaffenhed. Vi anbefaler handskerne fra Ansell.
Kontakt os, og vi kan hjælpe dig med at finde den optimale handske.
Hjelm med ansigtsbeskyttelse
Som beskyttelse mod lysbue ulykker, skal du bruge en sikkerhedshjelm eller visir, som er godkendt. Mødet med en lysbue kan i værste tilfælde være dødbringende, men vil altid give svære personskader.
Sikkerhedskrog til personhåndtering
Hvis uheldet er ude, og det personlige sikkerhedsudstyr er fejlbehæftet eller slet ikke i brug, kan man risikere at sidde fat i et spændingsfelt eller en lysbue. I disse tilfælde kan en isoleret redningskrog bruges af en medarbejder til at trække personen fri som sidder fast.
Advarselsskilte
Bilen skal på værkstedet, være udstyret med de samme advarselsskilte som på karantæne området:
> Advarsel: Farlig elektrisk spænding
> Advarsel: Ætsende stoffer
> Forbud: Åben ild forbudt
> Forbud: Adgang forbudt for uvedkommende
Andre sikkerhedsforanstaltninger
Spændingsmåler til højspænding
D-S Sikkerhedsudstyr forhandler ikke denne type værktøj.
Isoleret håndværktøj
D-S Sikkerhedsudstyr forhandler ikke denne type værktøj.
Apps på telefon eller tablet
> Euro Rescue (App - Freeware)
Euro NCAP har i samarbejde med CTIF udgivet app’en, som kan hentes i AppStore og Google Play. App'en viser langt de fleste godkendte bilmærker og modeller i Europa.
> Crash Recovery System (App - Abonnement)
Moditech har udviklet app'en, som kan hentes i AppStore og Google Play. Den er lavet med redningspersonale for øje. Men personer der arbejder med beskadigede el- og hybridbiler, kan også have gavn af den.